barnhemmens mödrar

Det är torsdagsförmiddag och jag ligger i mitt rum hos mamma och pappa. Igår var vi på bandy och Ljusdal åkte på storstryk men det var roligt ändå att vara där. Drack glögg, äkta IP känsla.
 
Inleder dagen idag med att kolla på olika dokumentärer som de lagt ut i kursen vi läser. Kursen heter Livslopp och utsatthet och handlar som man hör om grupperna i samhället som är de mest utsatta tex barn, äldre och funktionshindrade. Kollade just på en dokumäntär som heter Barnhemmens mödrar, som handlar om att barn/ungdomar i generationer blir omhändertagen av socialtjänsten och blir utsatt för omplacering efter omplacering och att socialtjänsten/ barnhemmen/fosterplaceringarna inte alls lyckats i att skapa en trygg barndom för barnen, vilket leder till att samma sak ofta upprepas för barnens barn osv. Berörande och upprörande dokumentärer.
 
Socialtjänsten är inte den samma nu, utan har utvecklats väldigt mycket, men det finns fortf mycket att jobba på och ibland så får jag så stark käsla att "jag vill börja jobba!!" för att jag vet att jag kommer vara bra på det! Men ibland är jag livrädd för att det kommer vara så psykiskt jobbigt och jag vet att jag kommer bli känslomässigt involverad, vilket kan vara både bra och dåligt. Gäller att hitta en balans. Där empati ska vara nyckelordet men också professionalitet. Svåååååårt! Känslan som består är iaf att man valt rätt, fan va bra det känns!
 
Ha en bra dag nu. Snart kommer pappa hem och då åker vi till Gävle :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0